Ponieważ dzieci w wieku od 8 do 18 lat spędzają przed ekranami średnio 44,5 godziny tygodniowo, rodzice są coraz bardziej zaniepokojeni, że kompulsywne korzystanie z Internetu pozbawia je doświadczeń w świecie rzeczywistym. Prawie 23% młodzieży przyznaje, że czuje się „uzależnione od gier wideo” (31% mężczyzn, 13% kobiet). Oto wyniki badania 1178 amerykańskich dzieci i nastolatków (w wieku od 8 do 18 lat), przeprowadzonego przez Harris Interactive (2007), który dokumentuje krajowy wskaźnik rozpowszechnienia patologicznego używania gier wideo.
Dr Douglas Gentile, dyrektor Media Research Lab na Iowa State University, mówi: „Prawie jeden na dziesięciu młodych graczy wykazuje wystarczające objawy ubytków w szkole, rodzinie i funkcjonowaniu psychologicznym, aby zasługiwać na poważne zaniepokojenie”.
Poza grami, dzieci spędzają wolny czas na innych zajęciach w internecie: sieci społecznościowe, komunikatory (IM), blogowanie, pobieraniem plików, gry itp. Dr Kimberly Young, dyrektor Center for Internet Addiction Recovery, zidentyfikowała następujące potencjalne oznaki dla dzieci z patologicznym korzystaniem z Internetu:
- Traci poczucie czasu w trybie online
- Poświęca godzin snu, aby spędzać czas w Internecie
- Staje się zdenerwowany lub zły, gdy czas online zostanie przerwany
- Sprawdza e-maile lub wiadomości online kilka razy dziennie
- Staje się zirytowany, jeśli nie ma dostępu do internetu
- Spędza czas online zamiast odrabiania lekcji lub obowiązków domowych
- Woli spędzać czas online niż z przyjaciółmi lub rodziną
- Nie przestrzega ograniczeń czasowych określonych dla korzystania z Internetu
- Kłamie na temat ilości czasu spędzonego w Internecie lub „zakradania się” online, gdy nikogo nie ma w pobliżu
- Tworzy nowe relacje z ludźmi, których spotkał w sieci
- Wydaje się być zajęty powrotem do trybu online, gdy nie ma go przy komputerze
- Traci zainteresowanie czynnościami, które sprawiały mu przyjemność, zanim uzyskał dostęp do Internetu
- Staje się drażliwy lub przygnębiony, gdy nie jest online
Emocjonalne koszty uzależnienia od Internetu w dzieciństwie
Uzależnienie od Internetu wśród dzieci jest coraz większym problemem. Dostęp online jest istotną częścią współczesnego świata i ważnym narzędziem w edukacji naszych dzieci. Ponadto jest to bardzo zabawne i pouczające medium. Jednak te same cechy sprawiają, że jest to kusząca ucieczka dla wielu dzieci. Może być na czacie online lub grać w ekscytujące i wymagające gry przeciwko innym graczom ze wszystkich zakątków świata. Jednym kliknięciem myszy może wejść do innego świata, w którym problemy, które dostrzega w swoim prawdziwym życiu, nie są już obecne, a wszystko, czego można by chcieć, robić lub doświadczyć, jest możliwe.

Podobnie jak w przypadku uzależnienia od narkotyków i alkoholu, internet oferuje dzieciom i młodzieży sposób na ucieczkę od bolesnych uczuć lub kłopotliwych sytuacji. Poświęcają godziny snu, aby spędzać czas w Internecie i odsuwają się od rodziny i przyjaciół, aby uciec do wygodnego świata online, który stworzyli i ukształtowali.
Dzieci, którym brakuje satysfakcjonujących lub opiekuńczych relacji lub które cierpią z powodu słabych umiejętności społecznych i umiejętności radzenia sobie, są bardziej narażone na rozwój niewłaściwych lub nadmiernych nawyków w Internecie. Ponieważ czują się samotne, wyobcowane i mogą mieć problemy z nawiązywaniem nowych przyjaźni, zwracają się do niewidzialnych nieznajomych na czatach online, szukając uwagi i towarzystwa, których brakuje w ich prawdziwym życiu. Mogą pochodzić z rodzin z poważnymi problemami w domu lub doświadczać zastraszania lub trudności w kontaktach towarzyskich w szkole i zajęciach pozalekcyjnych, więc radzą sobie z problemami spędzając czas online.
Społecznie uczą się komunikować ze znajomymi, zamiast nawiązywać bezpośrednie relacje, które mogą wpłynąć na ich sposób nawiązywania relacji z rówieśnikami. Jak wyjaśnił jeden z dyrektorów:
„Internet szkodzi ich zdolności do pracy w grupach. Nasi nauczyciele starają się zmusić ich do udziału we wszelkiego rodzaju zadaniach zespołowych; zamiast tego wszyscy woleliby wpatrywać się w komputer. Kiedy obserwuję, jak rozmawiają ze sobą na korytarzu, widzę młode dziewczyny, które są społecznie agresywne, i nie mogę przestać myśleć, że internet uspołecznia je w sposób, który emocjonalnie je hamuje i utrudnia im radzić sobie z innymi w prawdziwym świecie.”
Jak powstrzymać uzależnienie dziecka od Internetu?
Wskaż problem
W gospodarstwie domowym z dwojgiem rodziców bardzo ważne jest, aby oboje rodzice prezentowali jednolity front. Jako rodzice każde z nich musi poważnie potraktować problem i uzgodnić wspólne cele. Przedyskutujcie razem sytuację i, jeśli to konieczne, pójdźcie na kompromis w sprawie pożądanych celów, aby zbliżając się do dziecka, przychodzić z tej samej strony. Jeśli tego nie zrobisz, Twojemu dziecku spodoba się bardziej sceptyczny rodzic, co skutecznie stworzy podział między wami.
W gospodarstwie domowym z jednym rodzicem rodzic musi poświęcić trochę czasu na przemyślenie tego, co należy powiedzieć, i przygotowanie się na prawdopodobną reakcję emocjonalną dziecka. Dziecko, które jest uzależnione od internetu lub uzależnia się od niego, poczuje się zagrożone samą myślą o ograniczeniu czasu komputera lub ekranu. Samotny rodzic musi być przygotowany na emocjonalny wybuch pełen oskarżycielskich zwrotów, które mają sprawić, że rodzic poczuje się winny. Ważne jest, aby nie reagować na emocje – lub, co gorsza: zbić z tropu wykładem na temat braku szacunku. Doceniaj uczucia dziecka, ale skup się na temacie, jak korzysta ono z internetu.
Pokaż, że ci zależy
Pomocne będzie rozpoczęcie dyskusji od przypomnienia dziecku, że je kochasz i że zależy ci na jego szczęściu i dobrym samopoczuciu. Dzieci i nastolatki często interpretują pytania dotyczące ich zachowania jako winę i krytykę. Musisz zapewnić swoje dziecko, że go nie potępiasz. Zamiast tego powiedz dziecku, że martwisz się niektórymi zmianami, które zauważyłeś w jego zachowaniu i odnieś się do tych zmian w konkretnych terminach: zmęczenie, spadające oceny, rezygnacja z hobby, wycofanie społeczne itp. Poinformuj dziecko, które chciałbyś zobaczyć, ile czasu spędza w Internecie każdego dnia i jakie czynności internetowe wykonuje.
Przypomnij mu, że w przypadku telewizji możesz łatwiej monitorować jego nawyki oglądania, ale w przypadku internetu potrzebujesz jego pomocy i współpracy, aby odpowiednio się zaangażować. Umieść dziecko w systemie honorowym, aby samo prowadziło dziennik przez tydzień lub dwa, aby zbudować zaufanie między wami. Jeśli wzdraga się przed tym pomysłem lub wyraźnie kłamie w swoim dzienniku, prawdopodobnie masz do czynienia z zaprzeczaniem nałogu.
Stań się bardziej obeznany z obsługą komputera
Sprawdzanie folderów historii i dzienników internetowych, poznanie oprogramowania do monitorowania rodzicielskiego i instalowanie filtrów wymaga pewnego stopnia sprawności komputerowej. Ważne jest, aby każdy rodzic nauczył się terminologii (zarówno technicznej, jak i popularnej) i czuł się komfortowo z komputerem, przynajmniej na tyle, aby wiedzieć, co robi Twoje dziecko w Internecie. Zainteresuj się internetem i dowiedz się, gdzie Twoje dziecko przebywa w sieci.
Ustal rozsądne zasady i granice
Wielu rodziców złości się, gdy widzi u swojego dziecka oznaki uzależnienia od Internetu, i odbiera im komputer jako formę kary. Inni boją się i zmuszają swoje dziecko do rzucenia komputera, wierząc, że to jedyny sposób na pozbycie się problemu. Oba podejścia prowadzą do kłopotów – twoje dziecko przyswoi sobie wiadomość, że jest złe; będzie patrzeć na ciebie jako na wroga zamiast sojusznika; i będzie cierpieć z powodu prawdziwych objawów odstawienia, takich jak nerwowość, złość i drażliwość. Zamiast tego pracuj z dzieckiem, aby ustalić jasne granice dla ograniczonego korzystania z Internetu. Po odrabianiu lekcji pozostaw na internet godzinę na dobę z kilkoma dodatkowymi godzinami w weekendy. Trzymaj się swoich zasad i pamiętaj, że nie próbujesz kontrolować swojego dziecka ani zmieniać tego, kim jest – starasz się pomóc mu uwolnić się od uzależnienia psychicznego. Na koniec spraw, aby komputer był widoczny. Stwórz regułę, zgodnie z którą korzystanie z komputera niezwiązane z odrabianiem lekcji powinno odbywać się tylko w bardziej publicznych miejscach w domu, gdzie prawdopodobieństwo interakcji dziecka z Tobą lub innymi domownikami jest większe.